Byg en prototype

At bygge en hurtig prototype, handler om at give liv til en ny idé – hurtigt. At tage en idé fra tekst og papir, eller bare en idé inde fra hovedet, og rent faktisk prøve, at oversætte det til noget helt konkret fysisk. Hvordan ser vores idé ud, hvis vi skal omsætte den til fysisk form? Det er vigtigt, fordi nogle ting opdager vi først, når vi har prøvet at bygge idéen! Det ville være ærgerligt først at opdage en fejl, når man har brugt flere timer på den endelige model, derfor er hurtige prototyper rigtig gode at starte med!

Eksempler på prototyper kunne være, at bygge noget pap, inden man bygger det i træ. Fordi pap er hurtigere materiale at arbejde i og med. Det kunne også være med formål at teste funktioner, eks. at teste placering af et dørhåndtag på en dør, ved at lime et håndtag på, indtil man finder den rigtige højde, inden man skruer det fast.

Hvis du vil lave en ny app til en smartphone, kunne det være en rigtig god idé, at tegne de forskellige funktioner på papir først, og teste dem ved at når folk trykkede på papiret, som de ville gøre i appen, lægger du en ny skiste / ny skærm på. Dermed teste om folk forstår meningen i det du prøver at bygge. Det kan spare dig tid i sidste ende, inden du begynder at programmere inde i computeren. En protoype er kort sagt en fungerende skitse af din idé.

Hvordan:

1. Start med at skitsér din idé på papir, det er altid nemmere at prøve ting af i 2D inden 3D fasen, hvor man skal bygge sin idé. Hvem ved, måske får du også flere og bedre idéer imens du skitserer.

2. Til at bygge hurtige prototyper, har du behov for en masse billige og let-tilgængelige materialer – og så har du selvfølgelig brug for nogle gode idéer, som du gerne skulle være nået frem til forinden. En model skal ikke være pæn, men skal laves hurtigt og simpelt, som hjælp til at fortælle om de tanker du har gjort dig om en idé eller løsning; det handler om, at være kreativ og forsøge at omsætte idéer fra hjerne og papir til noget fysisk og konkret.

3. Aftal en tidsramme for arbejdet, f.eks 45 min til at bygge i. Bagefter skal du præsentere din prototype for de andre i klassen.

4. Sørg for at have en masse forskellige billige og simple materialer du kan bruge til at bygge med. Start evt. med at tegne en hurtig skitse af din prototype inden du bygger den. Så kan du få en fornemmelse af designets form, og du har en arbejdstegning at gå ud fra.

5. En protoype skal IKKE være pæn. Det skal være en hurtig måde at afprøve om ens idé umiddelbart fungerer. Den næste udgave af prototype, kan evt. være lidt pænere og fungere lidt bedre. Men som udgangspunkt handler det om at få prøvet nogle ting af og hele tiden udvikle og forbedre dit design.

6. Præsenterer jeres prototyper for hinanden – her er det de andres opgave at komme med idéer til, hvordan prototypen eventuelt kan forbedres. Disse nye idéer kan du så tage med dig til den næste udgave af din prototype.